مخفف اصطلاحات
ساعت ۱:٤۱ ‎ب.ظ روز جمعه ۳٠ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

مخفف

انگلیسی

ترجمه

ATM

Association of Teacher of management

انجمن مدرسان مدیریت

CPM

Critical Path method

روش مسیر بحرانی

BGA

Business graduates association

انجمن فارغ التحصیلان بازرگانی

AOQL

Average outgoing quality limit

حداکثر میانگین کیفیت محصول

ADP

Automatic Data Processing

پردازش خودکار داده ها

C.&.F

Cost & Freight

قیمت کالا و هزینه حمل

CIF

Cost insurance and freight

قیمت تمام شده کالا شامل بهای کالا، کرایه و بیمه - سیف

BIS

Bank for international Settlements

بانک تسویه بین المللی

CBA

Cost – benefit analysis

تجزیه و تحلیل هزینه و سود

DSS

Decision Support System

سیستم پشتیبانی در تصمیم گیری

GATT

General Agreement on tariffs & Trade

توافق نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات)

GNP

Gross National Product

تولید ناخالص ملی

GDP

Gross Domestic product

تولید ناخالص داخلی

IOE

International organization of Employers

سازمان بین المللی کارفرمایان

IDA

International Development organization

صندوق بین المللی پول

ILO

International labor organization

سازمان بین المللی کار

IT

Income tax

مالیات بر درآمد

IFC

International Finance corporation

شرکت سهامی مالی بین المللی

I.T.O

International Trade organization

سازمان بین المللی تجاری

JIT

Just – in - time

سیستم تولید بدون انبار

MBO

Management by objective

مدیریت مبتنی بر هدف

MCA

Management Consultants association

انجمن مشاوران مدیریت

OR

Operational research

پژوهش عملیاتی

O & M

Organization & Methods

تشکیلات و روش ها

P.R

Public Relations

روابط عمومی

PERT

Program Evaluation & Review technique

فن ارزیابی و بازنگری برنامه

PPBS

Planning Programming budgeting system

سیستم بودجه بندی برنامه ای

SCERT

System & Computers evaluation & Review technique

فن ارزشیابی و بازنگری سیستم ها و کامپیوتر

TD

Tax direction

مالیات مستقیم

TI

Tax indirection

مالیات غیر مستقیم

TQEM

Total Quality Environmental management

مدیریت محیط با کیفیت فراگیر

TPS

Transaction processing system

سیستم پردازش تراکنش


 
فرایند خط مشی گذاری عمومی - Public policy-making process
ساعت ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ روز جمعه ۳٠ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: خط مشی

به طور کلی فرایند خط مشی گذاری عمومی شامل مراحل زیر است

  1. مرحله شناخت، درک و بیان مسئله یا مشکل
  2. ارجاع و طرح مسئله در سازمان های عمومی
  3. شکل گیری، تهیه و تدوین خط مشی
  4. قانونی کردن و مشروعیت بخشیدن به خط مشی
  5. ابلاغ و اجرای خط مشی عمومی
  6. ارزیابی خط مشی اجرا شده و کسب اطلاعات از ارزیاب عملیات اجرا شده

در فرایند فوق بعد از مرحله ارزیابی به عنوان یک چرخه مداوم جهت اجرای خط مشی و جوابگویی کامل به مسائل و مشکلات خط مشی عمومی، مسئولان و خطمشی گذاران بخشی از مشکل را که احیاناً حل نشده باشد مد نظر قرار می دهند و بررسی مسئله عمومی را در قبال این بخش در طی مراحل مذکور به عهده خواهند گرفت .

مرحله اول: شناخت درک و بیان مسئله یا مشکل understanding & Realizing the public problem در معرفی و ارائه مسئله عواملی می توان به؛ مطالعات، تحقیقات و بررسی ها، گزارش ها و رخدادها، سخنرانی ها و اجتماعات اشاره کرد که که به نحوه از انحاء نیازها و کمبودهای شهروندان را بیان می کنند و به دنبال آن ضرورت پی گیری و اقدام از سوی سازمان های عمومی احساس می شود .

مرحله دوم: ارجاع و طرح مسئله در سازمان ها و موسسات عمومی Taking problem to government Agencies در این مرحله نیاز به رفع مشکل احساس شده و با توسل به یکی از اهرم ها و یا مکانیزم ها به سازمان های عمومی ارجاع شده است .

مرحله سوم : شکل گیری ، تهیه و تدوین خط مشی عمومی public policy Formulation در این مقطع سازمان مزبور در ارتباط با اهداف و رسالت سازمان عمومی، انجام مطالعات و برخورداری از نظر کارشناسی، موقعیت اجتماعی اقتصادی فرهنگی، تعهدات و مسئولیت ها، ارزش های حاکم بر جامعه و دیگر عوامل مربوط، مسئله یا مشکل را بررسی و تجزیه و تحلیل می کند .سعی کارکنان سازمان در دستیابی به گزینه ها و راه حل های مطلوب برای رفع مشکل است که با در نظر گرفتن تمامی جوانب مسئله با شکل گیری، تهیه و تدوین خط مشی عمومی می انجامد و لازمست که به صورت قانونی یا ضوابط و اصولی مدون جهت اجرا ارائه شود .

مرحله چهارم: قانونی کردن و مشروعیت بخشیدن به خط مشی عمومی Public policy legitimation در این مرحله در جهت قانونی کردن خط مشی مورد نظر تلاش می نمایند تا با طی مراحل قانونی خود مجوز اجرای آنرا بر اساس نظام موجود و قوانین و مقررات اخذ نمایند. در این مرحله با توجه به سطح و ابعاد مسئله و فراگیر بودن یا نبودن مشکل ممکن است قانونگذاران، دادگاه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی منفرداً و یا مجتمعاً در ارتباط با اهرم های قانونی مفاد قوانین موضوعه و قانون اساسی، آئین نامه ها، تصویب نامه ها و بخشنامه ها بر مشروعیت خط مشی عمومی مدون تاکید کنند و آنرا برای اجرا آماده سازند.

مرحله پنجم: ابلاغ و اجرای خط مشی عمومی Public policy Implementation در اجرای مطلوب و کارای خط مشی، برنامه یا طرح مسائل زیادی تاثیر می گذارند؛ دسترسی به منابع مالی، نیروی انسانی کارآمد، تجهیزات، اطلاعات، آشنایی مجریان به روح و مفاد خط مشی و درک و شناخت مشکلی که برای آن راه حل تدوین و تصویب شده، نحوه کنترل و نظارت بر حسن اجرای برنامه، طرح و یا خط مشی و غیره .

مرحله ششم: ارزیابی خط مشی عمومی اجرا شده public policy Evaluation در این زمینه، اهداف، ماموریت ها، مقاصد و استراتژی های سازمان و مشکل احساس شده شهروندان می تواند راهنمای مدیران در این امر مهم باشند که مطمن شوند ضمن تحقق اهداف سازمان قادر بوده اند که مشکل ارباب رجوع را به طور کلی بر طرف نمایند .مضافاً اینکه جوابگویی به مسئله فوق منتهی به شکل گیری و ایجاد یک مسئله جدید و جانبی دیگر در سازمان و خارج آن نشده است تا مشکلات آتی را برای دست اندرکاران و مسئولان خط مشی گذار به وجود آورد .

فرآیند خط مشی گذاری عمومی / الوانی


 
انواع خط مشی - Types of Policies
ساعت ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٩ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: خط مشی

خط مشی در مفهوم کلی الگوی عملی پایداری است که انتظارات مختلفی و گاهی متناقض را پاسخ داده و برای جلب همکاری در حل مسائل ایجاد انگیزه می نماید. گرچه تعریف خط مشی به روشنی کار ساده ای نیست ولی این اصطلاح دو ویژگی بارز دارد.

اول؛ اینکه خطمشی یک الگو عملی است و نه یک رویداد مجرد ّو انتزاعی.مثلاً راه حل مسائلی که فقط یکبار در تاریخ یک کشور اتفاق می افتد، خطمشی نیست مگر اینکه آن مسئله باقی بماند و حل آن در قالب یک عمل یا فعالیت مستمر و مداوم، ضرورت داشته باشد.

دوم؛ اینکه اجرای خطمشی، به دلیل نیازبه هماهنگ ساختن عوامل ناسازگار یا ایجاد انگیزه برای اقدام جمعی در افرادی که اهداف مشترک دارند و با یکدیگر همکاری می کنند، یک عمل اجتماعی محسوب می شود. گاهی اوقات نظریات متناقض و متنوع در مورد خطمشی ها ارائه می شود که فاقد جنبه عمومی است. در حالی که خطمشی باید به اندازه کافی در زندگی روزمره عمومیت داشته باشد . تاسیس اداره های جدید، تغییر و تحول در گردش کار سیستم ها ، و سازماندهی گروه ها از جمله اقداماتی هستند که به واسطه ادراک خطمشی گذران از ضرورت جوابگویی به نیازها و برقراری نظم، به عملا می آید و جنبه عمومی و اجتماعی دارند .

یکی از متداول ترین طبقه بندی انواع خطمشی به قوای سه گانه هیئت حاکمه مربوط می شود که متناسب با حوزه فعالیت، اختیار و عملکرد خود خطمشی های سه گانه را تهیه و تدوین می نمایند :

  1. خطمشی های قضایی – judicial policies به وسیله قوه قضائیه و دادگاه ها اتخاذ و تدوین می شود که مانند دستورالعمل های قوه قضائیه و یا آرای دیوانعالی کشور که به وحدت رویه در رسیدگی به دعاوی می انجامد .
  2. خطمشی های اجرایی – Executive Policies که به وسیله سازمان ها و دستگاه های قوه مجریه تهیه و تنظیم می شود نظیر آئین نامه ها، تصویب نامه و بخشنامه های وزارتخانه ها یا هیئت دولت .
  3. خطمشی های تقنینی – Legislative Policies که به وسیله نمایندگان مجلس قانئنگذاری از طریق ارائه طرح ها یا لوایح قانونی و تصویب می شوند مانند قوانین موضوعه.

یک تقسسیم بندی دیگر به خطمشی های مکتوب یا تصریحی و خطمشی های تلویحی و یا غیرمدون اشاره می کند. پس در صورتی که قوانین و مقررات خاصی در مورد مسئله یا مشکل وجود داشته باشد به آن خطمشی تصریحی گفته می شود زیرا می توان به صراحت موارد مقررات نسبت به مسئله یا مشکل مسکوت باشد و نص صریح قانونی یا خطمشی روشنی در آن مورد وجود نداشته باشد، خطمشی تلویحی و غیرمدون است.

یک طبقه بندی دیگر از انواع خطمشی مبتنی بر اصل جدایی سیاست از اداره یا اصل دو شاخگی است . این طبقه بندی به دو نوع کلی از خطمشی ها اشاره می کند: خطمشی سیاسی – تقنینی و خطمشی اداری – اجرایی. مراجع قانونی و مسئولان ذی صلاح سازمان های حاکم بر جامعه باشد. در جهت اجرا و تسهیل اعمال خطمشی های نوع اول، خطمشی های اداری – اجرایی نیز تهیه و تدوین می شوند که بیشتر جنبه کاربردی و اجرایی دارد .

یک تقسیم بندی دیگر، خطمشی ها را به سه نوع فراگیر، هادی و عمومی طبقه بندی نموده است. خطمشی فراگیر یا ابر خطمشی، جنبه فراگیرتری نسبت به دیگر خطمشی ها داشته و از همه کلی تر است خطمشی هادی یا راهنما نحوه خطمشی گذاری را در زمینه های دیگر ترسیم می نماید. به عبارت دیگر خطمشی هادی با دیدی کلان نسبت به مسائل و مشکلات، آنها را تجزیه و تحلیل نموده و چارچوبی اساسی و مفید را برای تهیه و تنظیم خطمشی های فرعی و خرد فراهم می سازد. خطمشی های عمومی نیز بیانگر عملیات و فعالیت های سازمان های عمومی برای برطرف کردن مشکلات و مسائل جامعه است .

دانشمند دیگری برای تبیین فعالیت های خطمشی عمومی یک تقسیم بندی سه گانه را ارائه داده است.

الف – خطمشی انظباطی – بازدارنده : Regulatory Policy بطور کلی این قوانین فعالیت ها و اعمال شهروندان را در سطح جامعه تنظیم می نماید. ضوابط انظباتی – بازدارنده در زمینه های مختلف نظیر: بازرگانی، ثبت نرخ ها، بهداشت و امنیت عمومی، ارتباطات و دیگر مسائل اجتماعی، برای رفع نیازها و مشکلات مردم مورد استفاده قرار می گیرد .

ب- خطمشی توزیعی : Distributive policy خطمشی های توزیعی، نحوه استفاده از کالاها و خدمات را برای بخش های معینی از جامعه روشن می سازد. از مهمترین زمینه های کاربردی خطمشی توزیعی، بهداشت و رفاه عمومی است .

ج – خطمشی توزیعی مجدد : Redistributive Policy هدف این نوع خطمشی ها توزیع مجدد امکانات و منابع در جامعه می باشد ، مانند مالیات تصاعدی برای افرادی که از سطح درآمد بالایی برخوردار هستند و از محل این نوع درآمدها، برنامه های رفاه و تامین اجتماعی تهیه و تنظیم می شود .

 


 
انواع فرایند تصمیم گیری - the decision process
ساعت ٢:٥٠ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٩ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تصمیم گیری

 در شکل فوق تصمیمات به صورت فرایندی چرخه ای مفهومی عمومی و قابل استفاده است و می توان از آن در تصمیم گیری های کمیته ای یا تصمیم گیری هیات های مدیره و ... استفاده کرد. و این روش درباره چگونگی انجام کارها صحبتی به میان نیامده است مشخص نشده است که چگونه می توانیم تهدیدها، گزینه ها و محدودیت ها را شناسایی کنیم.و چگون باید گزینه برتر را انتخاب نماییم .

 

 

 

 در این شیوه همه گزینه ها یکباره مورد بازنگری قرار گرفته، کارآمدی آنها با یکدیگر مقایسه می شود. سرانجام با معیار کارایی بهترین گزینه شناسایی و انتخاب می گردد و بدین ترتیب بهترین گزینه به کار گرفته می شود. بهترین مدل بدین صورت شکل می گیرد؛ اما آیا روش مورد استفاده، در عمل همین است؟ مطالعات سیمون(1955) کلین حاکی از آن است که گاهی با انتخاب گزینه ای که از کفایت لازم برخوردار است ممکن است راضی و خشنود شویم، به عبارتی ممکن است به جای انتخاب بهترین گزینه، گزینه ای را که به حد کافی خوب است انتخاب کنیم. امتیاز این نوع انتخاب این است که گزینه مورد نظر عملی و سریع است و احتمال بیشتری دارد که به بقا منجر شود. در واقع موقعیت ایجاب می کند با وسواس و دقت در پی بهترین گزینه نباشیم .

 

 

 

شکل فوق ( نمودار آبشاری) از سمت راست و بالاترین نقطه آغاز می شود. هرگاه موقعیتی ارزیابی و علائم و آثاری مشخص ظاهر شود، تصمیم گیرنده ماهر، به ویژه اگر از نظر زمان هم در مضیقه باشد، به احتمال زیاد تجارب قبلی خود را مورد بازنگری قرار می دهد. وی به حافظه خود رجوع و موقعیت های مشابه گذشته را بررسی می کند. سژس روشی را که در گذشته درستی آن به اثبات رسیده است انتخاب می نماید. این شیوه تصمیم گیری علاوه بر سرعت عمل کافی، تا حدودی مطمن نیز هست؛ زیرا بر پایه تجارب قبلی بنا شده است .

 

 

در مدل فوق تصمیم گیرنده، هنگام مواجهه با موقعیت خاص اگر از نظر زمان هم در مضیقه باشد، موقعیت را بررسی می کند تا ببیند به نظرش آشنا است یا نه. هرگاه موقعیت آشنا باشد، در ذهن خود مدل های خاصی را جستجو می کند و تک تک آنها مورد بازبینی قرار می دهد و در صورت یافتن مدل رضایت بخشدست از جستجو بر می دارد، سژس فعالیت های پی در پی مدل آشنای خود را به یاد می آورد و با این تصور که موقعیت فعلی نیز در آینده همان فعالیت ها را در پی خواهد داشت به بررسی بیشتر موقعیت می پردازد. اگر تصویری که از صحنه حاصل شده، نوید راه حلی را می دهد. فعالیت عملی خود را آغاز می کند و در انتظار حوادث و رخدادهای پیش بینی شده فعالیت می ماند. چنانچه حوادث مورد انتظار رخ ندهد، نتیجه می گیرد که انتخاب نخست نادرست بوده است و از نو مدل تازه ای را از میان ذخایر تجربی خود بر می گزیند .

کلا این گونه تصمیمات را تصمیمات مبتنی بر شناخت می نامید. روش روشی سریع و کارآمد است . وی درتحقیقات بعدی خود دریافت که بر خلاف انتظار، تصمیم گیرندگان متخصص و ماهر، هنگامی که نتایج حاصل ثابت می کند انتظارات آنها از عملیات قبلی تحقق نیافته است، علاقه دارند شقوق مختلفی را جایگزین کنند.


 
تصمیم گیری -decisions making
ساعت ۱۱:۳۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢٩ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تصمیم گیری ، کارشناسان سیستم

توانایی اتخاذ تصمیم، یکی از برتری های ما نسبت به موجودات دیگر است. در شرایط پویا، عوامل موثر همواره تغییر می یابد. سیستم اطلاعاتی کارآمد سیستمی است که اطلاعات آن متناسب با تغییرات، تغییر یابد؛ بعلاوه، تعامل میان بسیاری از عوامل به هم وابسته، در سیستم های مدرن، گویای پیچیدگی بسیار آنهاست. تغییر سبب کوتاه شدن عمر داده های اطلاعاتی می شود؛ بدین ترتیب که اطلاعات قبلی به سرعت بی اعتبار شده، اطلاعات جدید جایگزین آنها می شود. این فرایند پیوسته ادامه دارد. بعلاوه تغییر سبب افزایش حجم داده ها و انبوهی داده ها سبب کندی و تاخیر در کار سیستم اطلاعاتی می شود. پیچیدگی تعامل سیستم ها نیز پیش بینی را دشوار می سازد. سرانجام ترکیب این عوامل از کیفیت و اعتبار تصمیم می کاهد، زیرا تصمیم گیرنده همواره با مقادیر فزاینده ای از اطلاعات منسوخ رو به روست و امکان تصمیم گیری صحیح را از دست می دهد. از آنجا که مبنای تصمیم گیری، اطلاعات نامطمن است، اطمینان بر صحت تصمیم نیز کاهش می یابد . همچنین ممکن است تصمیم گیرنده در اتخاذ تصمیم نادرست، بی تقصیر نباشد. روانشناسان بر این بتورند که تصمیم گیرندگان گرایش ها و تعصبات شخصی خود را نیز در تصمیم دخالت می دهند.


 
دیدگاه ها و تقسیم بندی از تئوری های مدیریت
ساعت ٤:٢٦ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تئوری های مدیریت

دیدگاه ها و تقسیم بندی از تئوری های مدیریت

به طور کلی این طبقه بندی ها را می توان در دو دسته خلاصه کرد:

  1. طبقه بندی نویسندگانی که اساساً نظریه پرداز نبوده، تئوری خاص را رائه نداده، فقط به ذکر و طبقه بندی نظریه موجود قناعت کرده اند. مانند ژوزف می سی، هیکس و گولت، فیلی و هاوس وکر، پیو، استونر، دیوید همپتون، فردلوتانزو بسیاری دیگر که ذکر نام همه آنها ضروری نیست. این گروه نویسندگان سعی کرده اند تئوری های مدیریت را یا فقط با عنوان خاص ارائه دهند یا آنکه علاقه بر این کار آنها را در دو یا سه و بعضاً چهار مدل زمانی، طبقه بندی کنند نظیر، کلاسیک در مقابل مدرن و یا کلاسیک، نئوکلاسیک، مدرن و غیره .
  2. گروه دیگری از نویسندگان که خود تا حدودی نظریه پرداز و نظریه ساز بوده اند، سعی کرده اند تئوری های موجود مدیریت را با عناوین مختلف و تحت مدل های خاصی که عمدتاً علی رغم دسته اول ریشه زمانی ندارد بلکه از مبانی علمی و تکنیکی برخوردارند بیاورید و سپس مدل و نظریه خاص خود را به عنوان دیدگاه و مدل جدید ارائه دهند، مشهورترین این گروه از دانشمندان عبارتند از مارچ و سایمون، جیمزتامپسون، اتزیونی، چارلزپرو، لارنس و اورش، کونتز و اودانل، و ولیام اسکات .

طبقه بندی تئوری های مدیریت

طبقه بندی مارچ و سایمون  

این دو نویسنده از دو مکتب مدیریت علمی، مدیریت اداری، تحت عنوان مدل کلاسیک یا مدل ماشینی مدیریت یاد نموده و در مقابل آنها، مدل خود را که روابط و عوامل پیچیده تصمیم گیری را در سازمان مطرح می سازد ارائه داده اندو

 

طبقه بندی جیمز تامپسون

به زعم این دانشمند تئوری های مدیریت بر اساس نظریه سیستم ها قابل طبقه بندی است و لذا او معتقد است که تئوری هایی چون: مدیریت اداری، مدیریت علمی و بوروکراسی از الگوی سیستم بسته تبعیت می کنند و کلیه عوامل محیطی داخل و خارج سازمان را بر شرایط اطمینان کامل مستقر می سازد . در مقابل روابط انسانی بر الگوی سیستم باز که عوامل سازمانی را کلاً مبهم و مملو از شرایط عدم اطمینان می داند تاکید دارد. او در مقابل این تئوری ها، تئوری خود را تحت استراتژی مختلط و انتخابی عنوان می کند که ضمن آن سازمان بر حسب شرایط محیط و تکنولوژی ترکیب مناسبی از الگوهای سیستم باز و بسته را به شرحی که رفت در پیش می گیرد و بر اساس شرایط محیطی و تکنولوژی یک موضوع اقتضائی پیدا می کند .

 

طبقه بندی لارنس و لورش

این دو نویسنده دانشگاه هاروارد، تئوری های کلاسیک مدیریت را که بر اصول قابل تعمیم و یکی از بهترین راه مدیریت تکیه دارند. مورد انتقاد قرار داده و بر اساس تحقیقات عملی، آنها را به زیر سوال کشیده اند و در نهایت جدیدترین تئوری مدیریت را به نام تئوری اقتضائی مدیریت مطرح ساخته اند.

 

طبقه بندی نیومن و وارن

  1. تئوری تولیدگرا یا مدیریت علمی
  2. تئوری رفتارگرا
  3. اتخاذ تصمیم
  4. مدیریت سیستمی
  5. مدیریت اقتضائی

طبقه بندی اتزیونی

  1. مکتب کلاسیک: شامل تئوری انگیزشی مدیریت یا مدیریت علمی که عمدتاً تکیه بر انگیزش کارگر به کار دارد و تئوری سازمانی ( مدیریت اداری ) که بر نکاتی چون تمرکز، برنامه، تقسیم کار، سلسله مراتب، وحدت فرماندهی، جوابگویی و خلاصه سایر وظایف و اصول مدیریت اداری تاکید دارد.
  2. مکتب اتخاذتصمیم: به زعم اتزیونی هربرت سایمون و مارچ پایه گذار تئوری مدرن در سازمان هستند که ماهیتاً مانند تئوری های کلاسیک بوده به طور تجویزی و انشایی سعی بر تنظیم و عقلایی ساختن سازمان دارند با این تفاون که تئوری های کلاسیک به دنبال حداکثر عقلانیت هستند در حالی که مکتب اتخاذ تصمیم در خلال کمیت و فرمول های ریاضی تایید بر عقلانیت محدود و مشروط در سازمان دارند و معتقدند به علت محدودیت توانایی پژوهشی بشر اتخاذ تصمیم و تنظیم سازمان در سطح رضایت بخش امکان پذیر است. نکته قابل تذکر در طبقه بندی اتزیونی آن است که این نویسنده مکتب کلاسیک و مکتب اتخاذ تصمیم را مشابهتاً متکی به جنبه های رسمی سازمان می داند .
  3. مکتب نئوکلاسیک انزیونی: تئوری روابط انسانی را تحت مکتب نئوکلاسیک مطرح می کند و با ذکر نقایص و کمبودهای تئوریکی این مکتب، سعی بر استنتاج تئوری مورد نظر خود دارد که به زعم او مکتبی مدرن در مدیریت و به شرح زیر قابل طرح است .

طبقه بندی چارلزپرو

  1. مدل ماشینی بوروکراسی، مدیریت اداری و مدیریت علمی
  2. مدل انسانی شامل روابط انسانی
  3. مدل انسانی-ماشینی شامل ترکیبی از مکتب اتخاذ تصمیم و مدل اقتضائی مدیریت

طبقه بندی پیو

  1. تئوری ساخت گرایان یا تئوری بوروکراسی وبر و دیگران
  2. تئوری گروهی مدیریت التون مایو و رفتارگرایان
  3. تئوری فردی سازمان کارل راجرز
  4. تئوری تکنولوژی سازمان تیلور و وودوارد
  5. تئوری اقتضایی سازمان مارشال

طبقه بندی فیلی هادس وکر

  1. مکتب کلاسیک مدیریت شامل مدیریت علمی، مدیریت اداری و بوروکراسی که عمدتاً زیربنای تجربی و عملی نداشته غالباً تئوریکی و نظری هستند .
  2. مکتب روابط انسانی که عمدتاً ریشه تحقیقات تجویزی و هنجاری دارند.
  3. مکتب های مدرن مدیریت شامل تحقیق رفتاری و تحقیق عملیاتی که عموماً بر یافته های علمی، عملی و مدل های پژوهشی دقیق، استوار هستند. البته از نظر آنها تحقیق رفتاری جنبه توصیفی و عملی و تحقیق عملیاتی جنبه تجویزی دارد.

طبقه بندی فردلوتانز

  1. مکتب فرآیندی مدیریت که تقریباً معادل مدیریت (ادای عملی) و بوروکراسی است .
  2. مکتب کمی مدیریت یا علم مدیریت
  3. مکتب اقتضایی مدیریت

طبقه بندی ژوزف می سی

این دانشمند طبقه بندی خود را در سال 1965 ارائه داده است.وی مکتب کلاسیک مدیریت را شامل دو گروه تئوری می داند تئوری های کلاسیک سنتی که تکیه بر جهانی بودن مدیریت دارد .

  1. روش مدیریت فرایندی و رفتار انسانی که به گفته او به وسیله نیومن به وجود آمده است .
  2. روش مطالعه تطبیقی به منظور دستیابی به اصول و مفاهیم عمومی در مدیریت به وسیله نویسندگان و دانشمندان معروف و معاصر مدیریت پی ریزی گردیده و گاهی اوقات نیز به نام مدیریت بر مبنای هدف نامیده شده است . در حالی که روش مدیریت فرایندی و رفتار انسانی بر آزمایش قضایای مکتب سنتی مدیریت و در خلال تحقیق و پژوهش تاکید می کند، روش مدیریت تطبقی بر حصول قضایا قابل تعمیم بر اساس مطالعات تطبیقی تاکید دارد.
  3. روش سوم یعنی روش محرک – عکس العمل از نظر می سی نه بر پژوهش و نه بر قابل تعمیم ساختن قضایای کلاسیک ها، بلکه بر عمل و عملکرد به عنوان معیار ارزیابی مدیریت تکیه می کند.

طبقه بندی دیوید همپتون

  1. تئوری متمرکز بر عامل شغل معادل مدیریت علمی
  2. تئوری متمرکز بر عامل انسان معادل مدیریت روابط انسانی
  3. تئوری متمرکز بر عامل اداره کردن معادل مدیریت اداری و بوروکراسی
  4. تئوری های سیستم و اقتضایی مدیریت

در یک تقسیم بندی دیگر جنبش های مدیریت را این گونه تصور کرده اند.

  • دوره پیش از مدیریت علمی تمدن های عمده جهان، انقلاب صنعتی
  • کلاسیک ها

أ‌)        مدیریت( تیلور، گیلبرت)

ب‌)    مدیریت اداری( فایول، وبر)

ت‌)    کلاسیک ها روابط انسانی ( مطالعات هاثورن)

ث‌)    مدیریت امروز( روش سیستمی، روش اقتضایی)

طبقه بندی استونر و فریمن

  1. جنبش نوین روابط انسانی
  2. نگرش اقتضایی
  3. نگرش سیستمی
  4. مکتب کمی
  5. مکتب رفتاری
  6. تئوری های کلاسیک مدیریت

 
تئوری سازمان و مدیریت
ساعت ٦:٤۸ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

استاگدیل بین تئوری مدیریت و تئوری سازمان تفاوت قائل شده است. یک تئوری سازمان لازم نیست که حتماً تئوری مدیریت باشد در حالی که تئوری مدیریت باید بر اساس تئوری سازمان قرار گیرد تئوری مدیریت شامل فرضیه های فلسفی و جهات ارزشی مربوط به طبیعت رفتاری انسان است که عوامل پایداری در تئوری سازمان نمی باشد .

تئوری مدیریت معیار دقیقی برای اداره امور سازمان ها به دست نمی دهد و استفاده از آنها به عنوان یک هدف و با قاطعیت کامل مورد تاکید نمی باشد بلکه از تئوری مزبور می توان به عنوان ابزار و الگوئی در حل مشکلات سازمانی الهام گرفت .

تئوری سازمان و مدیریت مجموعه معرفت و شناختی است که از یک رشته مشخص و قابل تعریف که می توان آن را علم سازمان نام گذاری کرد منشعب می شود . مطالعه سازمان ها یک علم کاربردی است زیرا معرفت و دانش حاصل از آن با فرایندهای حل مشکل و تصمیم گیری در موسساتی که در حال فعالیت هستند مربوط می شود .

علت مطالعه تئوری های مدیریت

  1. تئوری ها مارا در امر تصمیم گیری هدایت می کنند: تئوری ها به افراد کمک می کنند تا فرایندها را درک نمایند و بر اساس آن بتوانند راه حل یا شق عملی موثر را انتخاب نمایند . تئوری های قابل اتکا به ما این اجازه را می دهند تا آنچه را که تحت شرایط مشخص روی خواهد داد پیش بینی نماییم، و با این آگاهی یا دانش می توانیم تئوری های مختلف مدیریت را در شرایط مختلف به کار ببریم .
  2. تئوری ها به دیدگاهی که ما از سازمان داریم شکل می دهند: مطالعه تئوری های مدیریت باعث می شود تا بتوانیم به منشاء برخی از نظراتی که درباره سازمان و افراد درون آن داریم پی ببریم .
  3. تئوری ها ما را از محیط سازمانی آگاه می نمایند : با مطالعه تئوری های گوناگون در می یابیم که هر یک از این تئوری ها نتیجه یا محصول محیط خود است .( نیروی تکنولوژی، سیاسی، اقتصادی و جتماعی )
  4. تئوری ها یکی از منابع ارائه عقاید و نظرات جدید هستند: بدیهی است که تئوری ها برای ما این امکان را به وجود می آورد تا شرایط و اوضاع روزمره را از دیدگاه دیگری مورد توجه قرار دهیم .

 
ویژگی های مدیران موفق
ساعت ۳:٤٧ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

استر لینگ اوینگ ستون می گوید که مدیران موفق دارای سه ویژگی زیر هستند.

  • احساس نیاز به مدیریت

تنها کسانی که بخواهند بر عملکرد دیگران اثر بگذارند و چنین کاری آنها را ارضا کند احتمالا مدیران موفقی خواهند شد.

  • احساس نیاز به قدرت

مدیران خوب احساس نیازی معقول در جهت اعمال نفوذ بر دیگران دارند . برای انجام این کار آنها به دانش و مهارت خود تکیه می کنند.

  • احساس نیاز به همدردی

مدیران موثر می توانند احساسات ابراز نشده کارکنان و اعضای سازمان را درک کنند و بدین طریق موجب همکاری و تقویت روح تعاون در آنها گردند .

در نهایت باید گفت مدیری که بتواند حداقل کار مورد قبول را با استفاده از امکانات مدیری مانند توبیخ، کسر حقوق و غیره فراهم سازد مدیر موفق نامیده می شود .ولی مدیر موثر کسی است که بتواند 80 الی 90 درصد توانایی های افراد را به کارگیرد . در تقسیم بندی دیگر  مدیران موفق دو نوع هستند.

  1. مدیران فعال
  2. مدیران واکنشی

تقسیم بندی می شوند .

مدیری که بر محیط تاثیر دارد مدیر فعال و مدیری که از محیط تاثیر می گیرد و خود را با محیط تغییر می دهد مدیر واکنشی هستند .


 
ویژگی های سیستم
ساعت ۱۱:٢٤ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها
  1. هدف یا ماموریت داشته باشد
  2. کارکرد آن قابل اندازه گیری باشد
  3. فرایند تصمیم گیری داشته باشد
  4. اجزای آ با یکدیگر در تعامل باشد
  5. مرز مشخصی داشته باشد و محدوده سیستم را معین کند
  6. منابع معینی در اختیار آن باشد
  7. فعالیت های مستمری از خود بروز دهد
  8. در سیستم یا محیط بزرگتر جای گرفته و با ان در تعامل باشد .

 
کارکرد
ساعت ۱۱:٢٠ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

کارکرد Function

فعالیت یا مجموعه ای از فعالیت های یک سیستم است .


 
مقایسه نحوه تفکر عصر ماشینی با عصر سیستم
ساعت ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

         جدول - نحوه تفکر عصر ماشین در مقایسه با نحوه تفکر عصر سیستم

عصر سیستم

عصر ماشین

سیستمی را بشناس که موضوع توصیف جزئی از آن است

آنچه را باید توصیف کنی، تجزیه کن

رفتار یا مظاهر کل مجموعه را توصیف کن

رفتار یا مظاهر هر یک از اجزا را جداگانه توصیف کن

رفتار موضوع توصیف را در مفهوم نقش و کارکرد در قالب کل مورد نظر توصیف کن

این توصیف را برای تعریف کل با هم ترکیب کن

دانشمند عصر ماشین هنگام نیاز به شرح و توصیف شرکت باید کار خود را با بخش ها و قسمت های مختلف شروع کند و توضیح دهد که هر یک چه کاری انجام می دهند . سپس برای توصیف کل یا مجموعه باید به توضیح چگونگی کار آن اجزا با یکدیگر بپردازد تا مشخص شود شرکت چگونه کار می کند . دانشمند سیستم ها در این زمینه باید کار خود را با سیستمی که شرکت را در خود جای داده، یعنی سیستم صنعتی، آغاز کند و سپس کارکردها یا هدف های سیستم صنعتی را نیز با توجه به سیستم وسیعتری که آن را احاطه کرده است، یعنی سیستم اجتماعی، تعریف نماید. سرانجام باید شرکت را در مفهوم نقش ها و کارکردهایش در سیستم صنعتی شرح دهد .


 
سایبرنتیک
ساعت ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

 

سایبرنتیک cybernetics

واحد کنترل، صادره را با صادره مطلوب مقایسه می کند. واحد عملیاتی، علائمی را از واحد کنترل دریافت می کند و از طریق ایجاد تغییر در فرایند کنترل به طور مناسب واکنش نشان می دهد. فرایند کنترل، آن چیزی است که کنترل می شود. سیستم اطلاعات، بازده واقعی را اندازه می گیرد و اطلاعات را به واحد کنترل منتقل می کند.

تعاریف سایبرنتیک:

  1. نوربرت وینر : علم ارتباطات موثر در انسان و ماشین
  2. استافوردبیر: سایبرنتیک علم سازماندهی موثر است .

ویژگی های منسوب به سیستم های سایبرنتیک عبارتند از : پیچیدگی، پویایی، احتمال گرا بودن، وابسته به یکدیگر بودن و باز بودن .

برخی از اصول مهم سایبرنتیک:

  1. سیستم های پیچیده خود را سازمان می دهند .
  2. سیستم های پیچیده زمینه های ثبات دارند که تا مرز بی ثباتی فاصله بسیار دارد.
  3. صادره هایی که برای سیستم اهمیت دارند با حلقه های بازخوزد محافظت خواهند شد .

 
مهندسی سیستم ها
ساعت ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

شناخت، تشخیص و حفظ آثار برآیند سیستم در راستای ارضای نیازهای مشتریان و مصرف کنندگان نهایی .

دیدگاه مهندسی سیستم به نظر ام. جنکینز

  1. تجزیه و تحلیل سیستم
  2. طراحی سیستم
  3. کاربرد سیستم
  4. کار سیستم

طریقه ( فرضیه) مهندسی سیستم

  • کار خود را با شرح الزامات سیستم از بالاترین سطح انتزاعی آغاز کنید.
  • این ضرورت را از بعد کارکردی تجزیه نمایید.
  • ارتباط کارکردی تجزیه شده را با عناصر فیزیکی معماری سیستم ترسیم کنید .
  • عناصر فیزیکی را ایجاد کنید و به تدریج به هم پیوند دهید تا یک سیستم به وجود آید .

کاربرد اندیشه سیستمی /رشید اصلانی


 
طبقه بندی سیستم ها از نظر بولدینگ
ساعت ۸:۱٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

سطح سیستم ها                 ویژگی های سیستم ها              نمونه عینی

.......................                   ..................................                ....................

سازه ها (ساختار ها)               ایستا                                          پل ها

ساعت واره ها                        حرکت از پیش تعیین شده               منظومه شمسی

مکانیسم های کنترل               کنترل در مدار بسته                        ترموستات

سیست های باز                    خود نگه دار                                   سلول های زنده

ارگانیسم های سطوح پایین     دارای رشد، تولید نسل                   گیاهان

حیوانات                                دارای مغز، توان آموختن                  پرندگان

انسان                                  دانش، استفاده از علائم                  انسان ها

نظام های اجتماعی               ارتباطات، ارزش ها                          خانواده

ماوراءالطبیعه                         ناشناخته                                      خدا   

....................................................................................................................

کاست و رزنزویگ بر این بتورند که سه سطح نخست در سلسه مراتب مندرج در جدول فوق سیستم های فیزیکی یا مکانیکی یعنی سخت هستند و در محدوده علوم فیزیکی از قبیل فیزیک و نجوم قرار دارند . سطوح چهارم، پنجم و ششم به سیست های زنده ( بیولوژیک ) مربوط می شوند و در محدوده دانش زیست شناسان، گیاه شناسان و جانورشناسان قرار می گیرند و سه سطح آخر در محدوده بررسی های جامعه شناسان و اندیشمندان رشته های هنر، مذهب و امور انسانی جای دارند . بدین ترتیب هر چه در این سلسله مراتب بالاتر می رویم سیستم ها نرمتر می شوند . اما نقطه ممیزه باز یا بسته بودن سیستم ها کجاست ؟ بولدینگ معتقد است سه سطح نخست سیستم ها بسته و بقیه سیست های باز هستند . سیستم بسته سیستمی است که هیچ نوع وارده ای از خارج ندارد و بالطبع هیچ نوعی صادره نیز به خارج نخواهد داشت . در حد دانش ما جهان هستی سیستم بسته است و شاید هم بخواهیم یک ساعت مکانیکی را سیستم بسته به شمار بیاوریم .  


 
سیستم های نرم و سخت
ساعت ٧:٤٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

 

دیدگاه های سیستم سخت عمدتا متعلق به کسانی است که به نام طراحان یا مهندسان سیستم شناخته شده اند و تلاش آنان در آفرینش سیستم هایی برای ارضای نیازی معین به طریقی موثر و اقتصادی است .طرفداران سیستم نرم دیدگاهی دگرگونه دارند. آنان به بهینه سازی می اندیشند و مقیاس های کمی و عملی را همواره مزاحم خود می یابند .

دیدگاه های سیستم های نرم ، دیدگاه هایی است که پیروان مکاتب رفتار، مدیریت، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی و علوم مشابه و ... درباره دنیای موجودات زنده، به خصوص دنیای انسان ها، عرضه داشته اند. (( سیستم های فعالیت انسانی human activity systems - HASS )) آشفته و درهم است . در این سیستم ها اگر هدف یا نیاز مشهود نیز باشد مشخص و آشکار نیست . در واقع دنیای واقعی انسان ها چنان پیچیده است که اندیشه دستیابی به راه حل های بهینه برای مسائل انسانی نمی تواند انگیزه آغاز حرکت تلقی شود. شاید، اگر از عهده برآییم، بهتر باشد ابتدا وضعیت را به خوبی تشخیص دهیم و سپس هم خود را مصروف بهبود بخشیدن به آن کنیم . پیتر چک لند موضوع را بدین صورت بیان می کند .

" اندیشمندان سیستم های سخت، سیستم ها را به صورت کیسه ای پر از گلوله شیشه ای می بینند که دست خود را درون کیسه برده، گلوله ای بردارید، آن را وارسی و سپس تعویض کنید و مشکلی هم پیش نمی آید . اما صاحبنظران سیستم های نرم، سیستم ها را به یک پرچین خصوصی تشبیه می کنند که اگر قصد داشته باشید شاخه ای از آن را بردارید، برگ هایش می ریزد، شاخه های کوچکش می شکند و کل مجموعه خسارت می بیند و چیزی قابل جایگزینی نیست .


 
گشتالت و گشتالتی
ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

گشتالت و گشتالتی ( Gestalt and Gestalten)

 

 

 

 

 

 گشتالت واژه آلمانی است که در انگلیسی معادل مشخصی ندارد . بهترین معادل آن کلمه ای ما بین الگو و شکل است . نهضت گشتالت در اوایل قرن بیستم آغاز شد . روانشناسی گشتالت در سال 1912 با مقاله ای از ورتیمر ، در مورد خطای باصره مطرح گردید . ورتیمر می گفت : چنانچه تصاویر را به دنبال هم نمایش دهند برای بیننده این تصور پیش می آید که تصاویر حرکت می کنند و این امر پدیده ای جدید است .نکته اصلی روانشناسی گشتالت آن بود که کل چیزی بیش از جمع اجزاء است . در این مثال آنچه مردم مشاهده می کنند مجموعه یا توالی تصویرها نیست ، بلکه پدیده کل است که اگر چه هر یک از تصویرها بخشی از آن کل محسوب می شود، به تنهایی نمایانگر کل نیست . تئوری گشتالت تئوری ای کل نگر بود که مظاهر کل یا ویژگی های پدیدار شونده آن را نیز در بر می گرفت. کهلر یکی از پیروان مکتب گشتالت- معتقد بود که بسیاری از سیستم های فیزیکی برای رسیدن به حالت تعادل مسیری تکاملی را طی می کنند. وی این گونه سیستم ها را گشتالتی می خواند؛ برای مثال حباب های صابون مسیر تکاملی خود را در راستای تبدیل شدن به شکل کروی طی می نمایند، زیرا این شکل حداقل انرژی را طلب می کند . مغز انسان را نیز می توان به عنوان مصداق دیگری از گشتالت ملحوظ داشت .

کاربرد اندیشه سیستمی/ رشید اصلانی


 
پیدایش رشته سیستمی
ساعت ٦:٤٤ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

 

پیدایش رشته سیستمی، نتیجه طبیعی رشته های متداول و موجود از قبیل فیزیک، مهندسی، مدیریت و زیست شناسی است که از طریق فرآیند استنتاج و شناسایی همانندی های ظاهری آنها پدید آمده است . اگر بخواهیم سیستم را با زبانی علمی بیان کنیم باید عبارت فرا-رشته meta-discipline را برای آن به کار بریم؛ زیرا بالاتر از همه رشته ها قرار گرفته و مانند چتری بر سر آنها گسترده شده است و هدف آن نظم بخشیدن به مجموعه ای از اصول جامعه و همگانی است .


 
مفهوم سیستماتیک و سیستمیک
ساعت ٦:٠۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تجزیه و تحلیل سیستم ها

سیستماتیک (systematic):

به مفهوم منظم، روش دار، بر مبنای سیستم یا طرحی سازمان یافته .

سیستمیک:

مربوط یا موثر در کل یک سیستم، قسمتی از یک سیستم یا پیکره به عنوان یک کل .


 
وظایف مدیریت از لحاظ صاحبنظران مختلف
ساعت ٥:٥٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

فایول(1916)

  1. برنامه  
  2. سازماندهی
  3. فرماندهی
  4. هماهنگی
  5. کنترل

گیولیک و ارویک (1937)

  1. برنامه ریزی
  2. سازماندهی
  3. کارگزینی
  4. هدایت
  5. هماهنگی
  6. گزارش
  7. بودجه بندی

نیومن(1950)

  1. برنامه ریزی
  2. سازماندهی
  3. جمع آوری منابع
  4. هدایت
  5. کنترل

سی بیرز(1950)

  1. برنامه ریزی
  2. سازماندهی
  3. هدایت
  4. هماهنگی
  5. کنترل

گرگ(1957)

  1. تصمیم گیری
  2. برنامه ریزی
  3. سازماندهی
  4. ارتباطات
  5. تاثیرگذاری
  6. هماهنگی
  7. ارزشیابی

کمبل و همکاران (1958)

  1. تصمیم گیری
  2. برنامه نویسی
  3. تحریک(انگیزش)
  4. هماهنگی
  5. ارزشیابی

جانسون و همکاران(1967)

  1. برنامه ریزی
  2. سازماندهی
  3. ارتباطات
  4. کنترل

 
طبقه بندی مدیران
ساعت ٥:۳٦ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

در این زمینه طبق بندی های متفاوتی از مدیران صورت گرفته است. استونر معتقد است .

  1.  طبقه بندی بر اساس سطح سازمانی ( به اصطلاح رده پایینی ، رده میانی و رده بالای سازمان )
  • مدیران رده پائین یا عملیاتی

این مدیران در پائین ترین سطح سازمان قرار می گیرند و افرادی هستند که مسوول کارهای دیگران می باشند. آنها را مدیران نخستین سطح سازمان می نامند. مدیران رده پایین سازمان تنها کارهای کارکنان عملیاتی را رهبری و هدایت می کنند. برای مثال مدیران رده پائین سازمان به صورت سرکارگر هستند .

  • مدیران رده میانی سازمان

واژه مدیریت رده میانی سازمان می تواند بیش از یک سطح از سازمان را در بر گیرد. مدیران رده میانی سازمان فعالیت های مدیران رده پایین تر و گاهی کارهای کارکنان و کارگران را سرپرستی و اداره می کنند.مدیران رده میانی سازمان این مسوولیت اصلی را بر عهده دارند تا فعالیت هایی را رهبری کنند که مربوط به اجرای سیاست های سازمان است و بین درخواست مدیران رده بالاتر و توان یا ظرفیت زیردستان تعادل و توازن برقرار نمایند .

  • مدیران ارشد

یک گروه کوچک از مقامات اجرایی مدیران ارشد را تشکیل می دهند. مدیران ارشد سازمان مسوول تمام سازمان هستند. آنها سیاست های اجرایی و دستورالعمل های مربوط به رابطه متقابل سازمان و محیط را تعیین می کنند.معمولا این مدیران را با عنوان هایی مثل مدیرت ارشد اجرایی، رئیس یا معاون ارشد رئیس نامیده می شوند .

  1. بر اساس دامنه فعالیت هایی که مدیران مسوولیت آنها را بر عهده دارند ( به اصطلاح مدیران وظیفه ای و مدیران عمومی )

تمام روسای جمهوری، روسای ادارات، کارفرمایان، سرپرستان، روسای دانشگاه ها، کشیش ها، و روسای دوایر دولتی هم به نسبت مقام اداری خویش یک کار انجام می دهند . در مقام مدیر همه آنها تا حدی به انجام رساندن امور به کمک و وسیله مردم اشتغال دارند . این شیوه طبقه بندی مدیران به خاطر فعالیت هایی است که انجام می دهند .

مدیران وظیفه ای:

تنها مسوول کارهای یک واحد یا یک دایره سازمان است مثل دایره تولید، دایره بازاریابی یا دایره امور مالی. افرادی که زیر نظر یک مدیر وظیفه ای هستند معمولا مجموعه کارهای مشابه مشترکی را انجام می دهند .

 

مدیر عمومی:

مدیر عمومی کسی است که کل واحد یا مجموعه را زیر نظر می گیرد و این واحد یا مجموعه می تواند یک شرکت، یک شعبه شرکت و یا یکی از بخش های مستقل سازمان باشد . او مسوول همه فعالیت های آن واحد است مثل تولید، بازاریابی، و امورمالی .


 
مهارت های مدیران
ساعت ٥:٢۳ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

 

دانیل کتز و روبرت کان مهارتهای لازم برای یک مدیر را به سه گروه با عنوان مهارتهای ادراکی، انسانی و فنی خلاصه کردند. حرکت هر مدیر از نخستین مرحله سرپرستی به سوی مدیرت عالی یا بالاترین جایگاه مدیریتی ترکیب متفاوتی را ایجاب می کند. مهارت های فنی در سطوح پائین مدیریتی، مهم ترین مهارت ها را تشکیل می دهد و اغلب به جنبه های فنی شغل مربوط می شود. این مهارت ها به روابط متقابل و موجود در بین کارکنان و مدیرانی که به طور مستقیم با آن تماس دارند، ارتباط پیدا می کند.

مهارت های ادراکی به توانایی فرد در چگونگی اعمال نگرش استراتژیک یا کلان نگری او از سازمان ارتباط می یابد .


 
خصوصیات مدیران از نظر هنری فایول فرانسوی
ساعت ٥:۱٢ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت
  1. خصوصیات فیزیکی ( سلامتی و غیره )،
  2. خصوصیات فکری ( قدرت فهم و یادگیری و نظارت و غیره )
  3. خصوصیات روحی ( انرژی و علاقه قبول مسئولیت، ابتکاروفداری و غیره )
  4. خصوصیات تحصیلی( دانش عمومی، ادراکی و همه جانبه)
  5. خصوصیات تجربی در امور مختلف و مربوط

 
تفاوت بین رهبری و مدیریت
ساعت ٤:۱٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٦ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: مدیریت

 

آبراهام سلزنیک یکی  از اساتیت مدرسه عالی بازرگانی هاروارد استدلال می کند که رهبر انسانی بسیار متفاوت از مدیر است . تفاوت آنها در انگیزش تاریخچه زندگی، گذشته شخصی و شیوه ای است که آنها فکر کرده و عمل می نمایند . مدیران همواره در جهت تامین اهداف نگرش غیر شخصی دارند، در حالی که رهبران در جهت تامین هدف نگرش شخصی و فعال دارند. مدیران همواره می کوشند تا کار را به عنوان فرایند توانبخش تصور کنند که مستلزم ترکیبی از انسان ها و نظرها یا عقاید است که با هم روابط متقابل دارند . آنها را در هم می آمیزند تا استراتژی ها را به وجود آورند یا تصمیماتی را اتخاذ نمایند . رهبران پایگاه و مواضع ریسک پذیر و خطر کردن قرار می گیرند، به ویژه اگر چنین به نظر برسد که احتمال کسب موفقیت و کسب پاداش های مثبت زیاد است .

مدیران ترجیح می دهند که با مردم سروکار داشته باشند. آنها را از کارهایی که در گوشه عزلت و تنهایی صورت می گیرد گریزانند، زیرا این نوع کارها چیزی جز اضطراب و دلواپسی به بار نمی آورد. آنها با توجه به نقشی که در سلسه مراتب اختیارات بر عهده می گیرند و در فرآیند تصمیم گیری ها ایفا می کنند، با مردم ارتباط برقرار می نمایند و با آنها می آمیزند. در حالی که رهبران بیشتر با نظرها و عقاید سروکار دارند و به روش های شهودی عمل می کنند و بر آن اساس با مردم همدلی می کنند .

در واقع رهبری مفهومی است وسیع تر از مدیریت ، مدیریت نوعی از رهبری است که به رسیدن به مقاصد سازمان تکیه می کند. بنابراین اختلاف اصلی بین این دو مفهوم در لغت سازمان نهفته است . رهبری زمانی صورت می گیرد که کسی داشته باشد بر رفتار خود یا گروهی بدون در نظر گرفتن علت امر تاثیر بگذارد .


 
تعریف خط مشی
ساعت ۳:٢۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٥ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: خط مشی

 

 

 

  • خط مشی های عمومی اصولی هستند که به تصمیم ها ، اقدام ها و فعالیت های سازمان های عمومی جهت می دهند و آنها را در مسیر تحقق اهداف تنظیم می نمایند
  • خط مشی عمومی در مسیر ایجاد ارتباط بین سازمان دولتی با پیرامون آن تبیین می شود .
  • خط مشی عمومی نشانگر خواست ها و انتظارات بخش عمومی است که در فرایند تصمیم گیری به صورت آئین نامه ها ، قوانین و مقررات اجرایی، تقنینی و قضائی منعکس می شود . خط مشی عمومی به مجموعه ای از اقدام های پیشنهادی یک شخص، گروه یا دولت اطلاق می شود که در محدوده یک قلمرو جغرافیایی با مشکلات و موانع یا فرصت هایی مواجه است . خط مشی مزبور به منزله تلاشی برای از میان برداشتن مشکلات یا استفاده بهینه از منابع و رسیدن به اهداف و مقاصد عمومی پیشنهاد و ارائه می شود .
  • خط مشی عمومی شامل مجموعه ای از اقدام ها، عملیات و فعالت های اجرایی برای نیل به اهداف از قبیل تعیین شده است .
  • خط مشی عمومی به مجموعه فعالیت های هدفداری گفته می شود که فرد یا گروهی از افراد برای حل مشکل یا مسئله عمومی به عمل می آورند .
  • مفهوم خط مشی عبارتست از فرایندی که دانش و معلومات را از قوه به فعل در می آورد و مشتمل است بر پردازش اطلاعات، علوم و ارزش های مورد نظر درباره واقعییاتی که به مثابه بازداده ها، فراورده ها، و خدمات انسانی قابل شناسایی هستند .
  • خط مشی عمومی به مجموعه ای از عملیات آگاهانه سازمان های عمومی اطلاق می شود که برای نیل به یک هدف یا اهدافی معین اجرا می شوند .

 
فرایند تئوری پردازی
ساعت ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٤ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تئوری های مدیریت

فرایند تئوری پردازی عبارت است از ،

امر واقع : عبارت است از چیز یا رویداد یا وضعیتی محسوس که سنجش پذیر و قابل توصیف است مثل تجربه های گرسنگی و تشنگی ، حالات روانی مثل گرایش ، انگیزش .

مفهوم : عبارت است از تصویر یا تعبیر ذهنی یک تجربه حسی یا امر واقع مثل گرسنگی ، گرایش رهبری و شخصیت .

سازه : مفهومی که تعریف عملی استاندارد دارد غالبا سازه نامیده می شود . مثلا بهره هوش تعریف عملیاتی استاندارد برای مفهوم هوش است .

پیش فرض ها : در فرایند نظریه پردازی ، پیش فرض ها اجزا و عناصر مقدماتی با تصمیمات اولیه تلقی می شوند . ملاک گزینش یک پیش فرض ، سودمند آن است . اگر پیش فرضی به پیدائی مفروضاتی کمک کند بر پایه آنها نظریه پردازی امکان پذیر شود ، می توان آن را پذیرفت .

تعمیم: حکم یا گزاره ای است که روابط متقابل دو مفهوم یا بیشتر را مشخص می سازد . عالم یا محقق ، الگوی روابطی میان مفاهیم ( سازه ها یا متغییرها ) برقرار کرده آن را به صورتی روشن ، معنادار ، منطقی و متقاعد کننده بیان می کند ، گزاره ها در چارچوب  تءوری و فرایند علمی به  صور مختلف ( انواع تعمیم ) ظاهر می شود . به صورت های فرضیه، اصل، قانون .

 


 
علم و تبیین
ساعت ۱۱:٥٩ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٤ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تئوری های مدیریت

هدف اساسی علم تبیین پدیده های طبیعی است . تبیین یک پدیده در واقع عبارت است از معلوم ساختن علت آن ، یعنی امری که همیشه مقدم بر آنست . این تبیین ها تئوری نامیده می شود. پس  هدف اصلی و نمایی علم ایجاد تئوری است .


 
اجزای تئوری
ساعت ۱٠:٤۱ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٤ فروردین ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: تئوری های مدیریت

در کل عواملی که در تئوری پردازی موثر بوده و به کار برده می شود عبارتند از :

فرضیه : عبارتست از از حدسی زیرکانه درباره پیامد پژوهش

تجربه : عبارتست از بیان مشاهدات ، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری ثبت، مقایسه، تمثیل، طبقه بندی و تعریف فعل و انفعالات پدیده ها  .

حقیقت: موثرترین و اساسی ترین عامل در تئوری پردازی است . به عبارتی تئوری روابط علت و معلول بین حقایق را مشخص می سازد .

قانون علمی: اگر فرضیه رد بوته تجربه به طور قاطع تایید شود می توان آن را به صورت اصل یا قانون بیان کرد . قانون علمی بیانگر رابطه ای پایدار بین حقایق است و به شکل قضایای کلی منطقی بیان می شود . اصول و قوانین علمی به درجه قطعیت اثبات رسیده است و همیشه و در همه جا قابل اثبات است .

اصل: تعمیمی است با تایید تجربی محکم و قابل ملاحظه .